تبلیغات
cinema - اینگرید برگمان(به مناسبت سالروز تولد)


درباره وبلاگ:


آرشیو:


طبقه بندی:


آخرین پستها :


پیوندها:


نویسندگان:


آمار وبلاگ:



Admin Logo themebox

اینگرید برگمان(به مناسبت سالروز تولد)

نوشته شده توسط:azarakhsh
چهارشنبه 7 شهریور 1386-07:08 ق.ظ

امروز ۷ شهریور برابر با ۲۹ اوت سالروز تولد بازیگر سوئدی الاصل و فوق ستاره دهه چهل هالیوود، اینگرید برگمان است. تیپ منحصر به فرد او که با تمام بازیگران زن آن زمان متفاوت بود به خصوص ویژگی طبیعی بودن (به دلیل عدم نیاز به گریم صورت)در کنار زیبایی مسحور کننده و بازی های هنرمندانه او مورد توجه و استقبال بسیار قرار گرفت، به طوری که روزنامه ها در وصف او نوشتند خانم برگمن نه تنها بازیگری واقعا هنرمند است بلکه این قدر زیباست که خود نیز یك شاهکار هنری به شمار می آید.

اینگرید برگمان

بیوگرافی

بازیگر سوئدی الاصل و فوق ستاره دهه چهل هالیوود در 29 آگوست 1918 از پدری سوئدی و مادری آلمانی به دنیا آمد. در کودکی مادرش را از دست داد و پس از تحصیل در آکادمی هنرهای دراماتیک استکهلم بازی در فیلم های سوئدی را آغاز کرد و در عرض یکسال به ستاره اول سینمای سوئد تبدیل شد. آخرین فیلم او اینترمتسو Intermezzo (میان پرده) مورد توجه دیوید سلزنیک فیلم ساز معروف هالیوود (سازنده فیلم بر باد رفته) قرار گرفت و از او برای بازسازی دوباره این فیلم در آمریکا دعوت کرد. موفقیت دوباره این فیلم در آمریکا زمینه آغاز حضور برگمن در آمریکا بود. پس از ورود به هالیوود تیپ منحصر به فرد او که با تمام بازیگران زن آن زمان متفاوت بود به خصوص ویژگی طبیعی بودن ( به دلیل عدم نیاز به گریم صورت) در کنار زیبایی مسحور کننده و بازی های هنرمندانه او مورد توجه و استقبال بسیار قرار گرفت به طوری که روزنامه ها در وصف او نوشتند خانم برگمن نه تنها بازیگری واقعا هنرمند است بلکه این قدر زیباست که خود نیز یك شاهکار هنری به شمار می آید.

دوران بازیگری

استعدادی که او در فیلم هایش به نمایش گذاشت باعث شد که در عرض سه سال به ستاره زن اول سینمای آمریکا مبدل شود. . پس از بازی درخشان در فیلم دکتر جکیل و آقای هاید برای ایفای نقش مقابل همفری بوگارت در فیلم کازابلانکا انتخاب شد که امروزه از آن به عنوان محبوب ترین فیلم تاریخ سینمای آمریکا نام می برند . سپس در فیلم معروف زنگها برای که به صدا در می آید در مقابل گری کوپر بازی کرد تا اینکه بازی عالی او در فیلم چراغ گاز به کارگردانی کیوکر اولین جایزه اسکار را برایش به ارمغان آورد یکسال بعد فیلم طلسم شده Spellbound را با کارگردانی آلفرد هیچکاک و بازی گریگوری پک بازی كرد که موفقیت زیاد فیلم باعث شد که سلزنیک بلافاصله فیلم معروف بدنام ( Notorious) را پیشنهاد بدهد . اینبار هم بازی درخشان او در برابر کری گرانت و کارگردانی عالی آلفرد هیچکاک شاهکاری جدید آفرید . محبوبیت روز افزون او با بازی در فیلم ناقوس های سنت ماری به نقش یك راهبه پر جنب و جوش و فروش عالی فیلم افزایش یافت و عموم مردم آمریکا نه تنها او را بازیگر محبوب خود بلکه الگویی از یك زن نجیب و نیمه مقدس می دانستند. این الگوی مقدس با بازی او در فیلم ژاندارک به کارگردانی ویکتور فلمینگ (کارگردان بر باد رفته) به اوج رسید. طی سه سال پیاپی او قهرمان مسابقات محبوبیت در آمریکا شده بود چیزی که قبل از آن سابقه نداشت. شور و شوقی که او در اواسط دهه چهل در میان تماشاگران بوجود آورد تا به امروز نظیر نداشته است. اما روزگار هم بازی های خطرناکی برای او در نظر گرفته بود تا شمایل بت گونه اش را بشکند.

پس از بازی در فیلم در برج جدی آلفرد هیچکاک و طاق نصرت او تصمیم گرفت تا شروع به بازی در فیلم های هنری از نوعی متفاوت کند. چیزی که از آن به عنوان طغیان او علیه نظام استودیویی آن زمان هالیوود و سیستم ستاره سازی مرسوم آن تعبیر می شد . بدین ترتیب برگمن پس از مشاهده فیلم رم شهر بی دفاع (روبرتو روسلینی ایتالیایی) طی نامه ای پیشنهاد همکاری با روسلینی را داد و برای بازی در فیلم استرومبولی به ایتالیا رفت. در جریان فیلم برداری با اینکه شوهر و دخترش در آمریکا بودند عشق کارگردان و بازیگر به یکدیگر رسوایی عجیبی در آمریکا به پا کرد و مطبوعات آمریکا بر سر این جریان جنجال عجیبی به راه انداختند چرا که او را فقط به عنوان یک بازیگر مقدس و الگویی نمونه برای مردم آمریکا می خواستند حتی در مجلس سنای ایالات متحده او را تهدید کردند که حق ندارد دیگر به آمریکا باز گردد علاوه بر این فیلم استرومبولی روسلینی هم بایکوت شد و از نظر تجاری شکست خورد. نتیجه این رابطه عاضقانه و رسوای این دو هم دختری بود كه بعد ها بازیگر شد : ایزابلا روسلینی . بدین ترتیب اینگرید برگمن هفت سال به دور از هالیوود به همراه روبرتو روسلینی ( بنیانگذار سبک نئورئالیسم در سینما) شروع به ساخت یک سری فیلم های هنری کرد فیلمهایی همچون اروپا 51 ، سفر به ایتالیا که امروزه در نوع خود فیلمهایی با ارزش و هنری به حساب می آیند.

جایزه اسكار

در سال 1956 بالاخره ابرها کنار رفت و بازی درخشان برگمن در فیلم آناستازیا در برابر یول براینر باعث شد که هالیوود اسکار بهترین بازیگر زن را به او بدهد و دوباره فرزند خاطی را بپذیرد. پس از ورود مجدد به آمریکا او بیشتر در فیلمهای خاصی که خود انتخاب می کرد و اکثرا هنری بودند بازی می کرد. بازی های درخشان او در فیلمهایی مانند مهمانخانه ششمین خوشبختی ، و سونات پاییزی ( به کارگردانی هموطن و هم نامش اینگمار برگمان ) بارها نامزدی اسکار (هفت بار ) را برایش رقم زد تا اینکه برای بازی در فیلم قتل در قطار سریع السیر شرق سومین اسکارش را بدست آورد. اینگرید برگمن بالاخره در سن 67 سالگی بر اثر بیماری سرطان که هشت سال با آن در ستیز بود در همان سالروز تولدش در لندن در گذشت.

 

افتخار همكاری

در تاریخ سینما شاید کمتر بازیگر زنی را بتوان یافت که در طی حیات خود با چنین طیف وسیعی از معروفترین شخصیت های تاریخ سینما همکاری کرده باشد کارگردانانی همچون ویکتور فلمینگ ، آلفرد هیچکاک ، جرج کیوکر ، مایکل کورتیز ، ژان رنوار ، آناتول لیتواک ، سیدنی لومت ، اینگمار برگمان ، روبرتو روسلینی ، دیوید سلزنیک و بازیگرانی همچون لسلی هاوارد ، همفری بوگارت ، کری گرانت ، گری کوپر ، جوزف کاتن ، گریگوری پک ، یول براینر ، آنتونی پرکینر ، آنتونی کویین ، لیو اولمان ، عمر شریف ، لورن باکال ، ایو مونتان ، شارل بوایه ، همكاران اینگرید برگمن در طول دوره فعالیت هنری اش بودند

چهره برگمن در سینما

چهره ای که اغلب برگمن در فیلم هایش بازی می کرد نشان دهنده زنی بود که انگار برای زجر کشیدن آفریده شده بود .زنی که تحمل بالایی داشت و به جای اینکه گلایه ای داشته باشد فقط با نگاه هایش حرف می زد. اغلب در جدال عشق در برابر مرد مورد علاقه ای شکست می خورد و قربانی می شد. او اوج این بازی ها را در فیلم های کازابلانکا و بدنام به نمایش گذاشت که هر دو فیلم جزء با ارزش ترین دارایی های عاشقانه تاریخ سینما به حساب می آیند.

 

فیلم‌شناسیموج شكن (1935)
خانواده سوئدی (1935)
شب والپورگ
سمت آفتابی (1936)
میان پرده (1936)
دلار (1938)
صورت یك زن (1938)
چهار همدم (1938)
تنها یك شب (1939)
میان پرده : یك قصه عشق (1939)
شب ژوئن (1940)
آدام چهار پسر داشت (1941)
طغیان در بهشت (1941)
دکتر جکیل و مستر هاید (1941)
کازابلانکا (1942)
زنگ‌ها برای که به صدا در می‌آیند(1943)
سوئدی در آمریكا (1943)
چراغ گاز (1944)
صندوق ساراتوگا (1945)
طلسم شده (1945)
زنگ‌های سنت ماری (1945)
كیش آمریكایی (1945)
بدنام (1946)
طاق نصرت (1948)
ژاندارك (1948)
در برج جدی (1949)
استرومبولی (1950)
اروپا 51 (1952)
ما ، زنان (1953)
ژاندارك بر صلیب (1954)
سفر به ایتالیا (1954)
ترس (1954)
آناستازیا (1956)
النا و مردانش (1956)
بی ملاحظه (1958)
مهمانخانه ششمین خوشبختی (1958)
دوباره خداحافظ (1961)
كولكا ، دوست من (1961)
بازدید (1964)
رولزرویس زرد (1964)
استیمولانتیا ( اپیزود : گردنبند ) (1967)
گل کاکتوس (1969)
قدم زدن در باران بهاری (1970)
از پرونده های اشتباه خانم باسیل فرانكویلر (1973)
قتل در قطار سریع‌السیر شرق (1974)
موضوعی از زمان (1976)
سونات پاییزی (1978)

برگرفته از سایت ویکی پدیا


- اوایل زندگی حرفه برگمن:
برگمن ۲۹ اوت ۱۹۱۵ در استكهلم سوئد متولد شد وقتی سه ساله بود مادرش را از دست داد در ۱۳ سالگی نیز پدرش فوت كرد پس از آن دیگر اعضا خانواده و بستگان از وی مراقبت می‌‏كردند.
" اینگرید برگمن " در تئاتر دراماتیك رویال در استكهلم تحصیل كرد ؛ نخستین بازی سینمایی‌‏اش نقش كوچكی در فیلم كنت شهر قدیمی (۱۹۳۵ )بود ، هر چند عده ای معتقد بودند قبل از آن هم نقش كوچك دیگری بازی كرده بود. " برگمان" پس از بازی در ده دوازده فیلم سوئدی و یك فیلم آلمانی كه چهره یك زن از جمله آنها بود با "دیوید ا سلزنیك"(تهیه كننده آلمانی ) قرار داد بست تا در فیلم انگلیسی زبان "میان پرده" (۱۹۳۹) بازی كند. این فیلم در واقع بازسازی فیلم سوئدی زبانی بود كه خود در سال ۱۹۳۶ در آن بازی كرده بود این فیلم بسیار موفق شد برگمن را به ستاره تبدیل كرد و از همان جا همه او را به عنوان "هدیه ارزشمند سوئد به هالیود: توصیف كردند.


- فعالیت در هالیوود:
پس ازپایان آخرین فیلمش در سوئد و حضور در سه فیلم نسبتا موفق آمریكایی برگمن در سال ۱۹۴۲ برای بازی در فیلم كلاسیك " كازابلانكا " به "همفری بوگارت" پیوست ، فیلمی كه همچنان اثر درخشان كارنامه وی به شمار می رود. برگمن در همان سال برای نخستین بار نامزد اسكار شد.
وی این افتخار را كه در بخش بهترین بازیگر نقش اول زن بود ؛ برای بازی در زنگ ها برای كه به صدا در می آیند (۱۹۴۳) از آن خود كرد این بازیگر سال بعد برای بازی در" چراغ گازی" برنده اسكار بهترین بازیگر نقش اول زن شد. در سال بعد هم برای سومین سال متوالی برای ایفای نقش یك راهبه در ناقوس كلیسای سنت مربی (۱۹۴۵) نامزد اسكار شد ؛ در سال ۱۹۴۸ هم برای بازی در "ژاندارك" برای چهارمین بار نامزد اسكار شد. این فیلم به تهیه كنندگی "هاوارد هیوز" ساخته شد كسی كه برگمن را از رمان ورودش به هالیود همراهی كرده بود. برگمن همچنین در سه فیلم از آلفرد هیچكاك یعنی "طلسم شده" (۱۹۴۵) ، بدنام (۱۹۴۶) و تحت صورت فلكی جدی (۱۹۴۹) بازی كرد. برگمن در لابلای فیلم‌‏های سینمایی‌‏اش در تئاتر هم بازی می‌‏كرد از جمله كارهای مهم وی در صحنه تئاتر نمایش ژاندارك بود.
وی در سال ۱۹۴۹ با روبرتو روسلینی، كارگردان ایتالیایی، دیدار كرد و حین بازی در یكی از فیلم‌‏های وی در سال ۱۹۵۰ عاشق روسلینی شد و به خاطر او همسرش دكتر" آروف پیتر لیند استرام "و دخترشان لیا را ترك كرد. آنها روز ۲۴ مه ۱۹۵۰ با هم ازدواج كردند و حاصل زندگی شان سه فرزند بود پسری به نام روبرتو اینگمار روسلینی و دخترهای دوقلویش ایزابلا روسلینی كه بازیگر و مدل مشهوری است.
برگمن بعد از ازدواج با روسلینی در چندین فیلم دیگر او بازی كرد تا ۷ نوامبر ۱۹۵۷ كه ازدواجشان به طلاق انجامید البته وی سال‌‏های زندگی‌‏اش با روسلینی را خارج از ‌‏آمریكا سپری كرد.


- بازگشت به هالیوود:
برگمن در سال ۱۹۵۶ با بازی‌‏اش در فیلم" آناستازیا " بازگشت فاتحانه‌‏ای به هالیود داشت و برای دومین بار برنده اسكار بهترین بازیگر نقش اول شد. از آن پس در باقی زمان فعالیت حرفه‌‏ای اش برای بازی در فیلم های اروپایی و آمریكایی در رفت و آمد بود و چندین بار هم در تلویزیون بازی كرد از جمله كارهای تلویزیونی موفق وی چرخش ملخ برای تلویزیون استار تایم بود كه برایش برنده جایزه امی شد.
برگمن سومین جایزه اسكار (اولین جایزه در بخش بازیگر نقش مكمل) را برای بازی در قتل در قطار سریع السیر شرق ۱۹۷۵ از آن خود كرد. اما در مراسم اسكار در حضور همگان اعلام كرد كه این جایزه به حق از آن" ولنتینا كورتس"( بازیگر ایتالیایی) است.
وی در سال ۱۹۸۷ در فیلم" سونات پاییزی "(اینگمار برگمان ) بازی كرد كه برای آن برای هفتمین بار نامزد اسكار شد ؛ در ضمن این فیلم آخرین حضور برگمان به روی پرده سینما بود.
برگمن در این فیلم نقش پیانیست مشهوری را بازی می كند كه به سوئد باز می گردد تا دخترش را كه سالها از او بی خبر بوده ببیند. این فیلم در نروژ فیلمبرداری شده و به عقیده بسیاری از منتقدین یكی از بهترین بازی‌‏های برگمن به شمار می‌‏رود. برگمن پس از مرگش برای بازی در مجموعه تلویزیونی زنی به گلدا در سال ۱۹۸۲ دومین جایزه امی اش را هم از آن خود كرد این مجموعه درباره گلدامیر، نخست وزیر اسرائیل بود و در ضمن آخرین بازی برگمن به شمار می رود.


- زندگی نامه خود نوشت
زندگی نامه خود نوشت برگمن با عنوان "داستان من" در سال ۱۹۸۰ و با كمك آلن بورگس منتشر شد وی در این كتاب سعی كرده ماجرای دوران كودكی اش وقایعی درباره زندگی اش به عنوان یكی از مشاهیر سینمارا برای طرفدارانش شرح دهد:
- مرگ:
برگمن در سال ۱۹۸۲ و پس از مبارزه ای طولانی با سرطان در شصت و هفتمین سالروز تولدش در لندن درگذشت و جسد وی را در سوئد سوزاندند پس از مرگش اینگمار برگمان طی مراسمی به وی ادای احترام كرد برگمن همچنان یكی از چهره های فرهنگی در آمریكا و كشور خودش به شمار می‌‏رود و در بلوار واك آونیم هالیود هم ستاره‌‏ای به وی اختصاص داده اند.


-مهارت ها

برگمن به راحتی زبان های سوئدی ، المانی ، فرانسوی ، انگلیسی و ایتالیایی صحبت می كرد مساله ای كه باعث شد جان گیلگود بازیگر درباره‌‏اش بگوید او به پنج زبان حرف می‌‏زند اما نمی‌‏تواند در هیچ كدام آنها بازی كند.
- دیگر جوایز:
برنده بهترین بازیگر نقش اول گلدن گلوب در سال ۱۹۵۷ برای بازی در آناستازیا
برنده بهترین بازیگر نقش اول گلدن گلوب در سال ۱۹۴۶ برای بازی در ناقوس‌‏های كلیسای سنت مری
برنده بهترین بازیگر نقش اول گلدب گلوب در سال ۱۹۷۰ برای بازی در گل كاكتوس
برنده بهترین بازیگر نقش اول گلدن گلوب در سال ۱۹۴۵ برای بازی در چراغ گازی


- اخبار پراكنده
در یك نظر سنجی كه در سال ۲۰۰۵ در كشورانگلستان برگزار شد ؛" برگمان "و" همفری بوگارت" برای بازی در " كازابلانكا " به عنوان بهترین زوج سینمایی شناخته شدند.
بزرگترین حسرت برگمن در طول زندگی‌‏اش این بود كه فرصت بازی در فیلم سیاره میمون‌‏ها را رد كرد ؛ برگمن علاوه بر بازی در بسیاری فیلم های مهم هالیود كار بزرگ دیگری نیز در سینما انجام داد و آن هم نقص غیر عمد سیستم قرار دادهای هالیودی بوده است. آنتونی كوئین درباره برگمن گفته بعضی وقت‌‏ها در سینما كسانی را بسیار دوست می‌‏داری اما این علاقه در پرده سینما جواب نمی‌‏دهد و گاهی كسی را دوست نداری اما می توانی برایش هم بازی فوق العاده ای به روی پرده باشی و استعداد بزرگی با آنها كار كرده ام در سال ۱۹۳۹ تلاش های زیادی از سوی هالیود برای تغییر نام وی صورت گرفت اینگرید بریمان یا اینگرید لیند استورم كه نام قانونی وی پس ازازدواج اولش بود صورت گرفت اما برگمن موافقت نكرد چون معتقد بود تلاش بسیاری به حرج داد تا هویتی در اروپا كسب كند و این اعتبار و هویت تحت نام واقعی‌‏اش بوده است. وقتی ارنست هینگوی به او گفت : باید برای ایفای نقش مری در زنگ ها برای كه به صدا در می آیند موهایش را كوتاه كند گفت : برای این نقش حاضرم حتی سرم را هم بدهم او این نقش را به شدت تمرین می كرد و حتی زمانی كه كارگردان از نماهای گرفته شده راضی بود التماس می‌‏كرد برخی نماها را دوباره تكرار كنند. در میدان تایمز نیویورك تندیسی هشت طبقه ای و با حفاظ پلاستیكی از وی وجود دارد كه بخشی از فیلم ژاندارك ۱۹۴۸ بود و ۷۵ هزار دلار هزینه ساخت آن شد. هاوارد دهیوز در سفری از نیویورك به لوس آنجلس تمامی صندلی های هواپیما را خرید تا مطمئن باشد برگمن در سفری هوایی و خصوصی او را همراهی خواهد كرد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



نظرات() 
تاریخ آخرین ویرایش:- -

محمد
یکشنبه 26 آبان 1387 07:15 ب.ظ
بابا عجب تیکه ای بوده .عجب عکس هایی. طرف عینهو کارت پستال میمونه. راغب شدم فیلماشو گیر بیارم. اگر عکس از بازیگرای اینجوری داری باز هم رو کن .
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.